Chiva, Unesco site op de zijderoute - Reisverslag uit Urganch, Oezbekistan van Reinier Bakels - WaarBenJij.nu Chiva, Unesco site op de zijderoute - Reisverslag uit Urganch, Oezbekistan van Reinier Bakels - WaarBenJij.nu

Chiva, Unesco site op de zijderoute

Door: Reinier Bakels

Blijf op de hoogte en volg Reinier

14 September 2017 | Oezbekistan, Urganch

Mijn gezellige B&B, met uitstekend Engels sprekende zoon, levendige moeder en ook nog een vader is gevestigd vlak bij de westelijke ingang van de oude stad, met z'n metersdikke muren. Het ontbijt was er vwerrukkelijk, een halve tafel vol.

De gebouwen in de oude stad zijn zo mooi gerestaureerd dat sommigen van "disneyficatie" spreken, maar ik vond het er aangenaam toeven. Er zijn ook hotels, en restaurants, waar - anders dan in Iran - rustig bier wordt geschonken, en zelfs Oezbeekse wijn, die uitstekend smaakt.

met opzet ging ik hier in september heen, omdat de temperaturen dan aangenamer zijn. Iran was vorig jaar september nog bloe"dheet (ik ontmoette daar zelfs een Thai die klaagde over de warmte), maar hier bleek het plan te worden: 's ochtends vroeg een graaf of 15, oplopend tot 35 graden en meer onder de warme zon, aan de meestal wolkenloze hemel.

Oezbekistan geldt als hartelijk maar chaotisch hoewel bureaucratisch. Van de plaatselijke munt, de "soem" gingen er ongeveer 4000 in een dollar, maar nu kun je zelfs op de bank terecht voor de "zwarte" koers van 8000 soem per dollar, en dat vindt deze zuinige Hollander fijn.
Toit voor kort was de maximale coupure 5000 soem, zodat je na wisselen (geldautomaten werken hier niet) met een enorme stapel papier bent opgezadeld. Mijn eerste wisselaarster gaf me prompt een ton te weinig, maar ik telde de honderden biljetten na, achtervolgde haar inde trein, en kreeg toen zonder enig misbaar alsnog een ton meer (naar de huidige koers $ 12,50)

Waar ik in Moskou probleemloos een lokale SIM-kaart kocht voor 200 roebel (nog geen € 3) en in Kazachstan voor 500 tenge (€1,25) werd mij gezegd dat zulke kaarten in Oezbekistan niet voor buitenlanders waren weggelegd, maar het bedrijf dat mij de "letter of invitation" had verstrekt hielp me uit de brand - waarvoor ik wel enkele uren in het winkeltje van de provider moest wachten, bij de beeldschone maar niet zo heel snuggere verkoopster. Een lokale SIM-kaart vind ik vooral onmisbaar voor mobiel internet, en dan nog het meest om de weg te vinden. En om af en toe wat te WhatsAppen en te horen welk afschuwelijk weer het is in Nederland, terwijl ik mij hier koester in de subtropische zon (ik zit hier ongeveer op de breedte van Rome, maar wel in een landklimaat)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 03 Sept. 2017
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 10805

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 03 Oktober 2017

Centraal Azië

Landen bezocht: