Terug naar Kazachstan - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van Reinier Bakels - WaarBenJij.nu Terug naar Kazachstan - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van Reinier Bakels - WaarBenJij.nu

Terug naar Kazachstan

Door: Reinier Bakels

Blijf op de hoogte en volg Reinier

26 September 2017 | Kazachstan, Shymkent

Het laatste land dat ik op deze reis wil bezoeken is Kirgizië, vooral om het landschap.
Om met de trein in Kirgizië te komen kun je vanuit Oezbekistan het beste via Shymkent gaan, een Kazachse stad ruim 100 km ten noorden van Tashkent. Over die honderd kilometer doet de trein van 8.20 tot 17.15, al moet daar wel bij gezegd worden dat je dan in een andere tijdzone komt, waardoor de reis een uur langer lijkt. Wat vooral weer eindeloos duurt zijn de grenscontroles. Hoewel Oezbekistan en Kazachstan beide deel uitmaakten van de Sovjet-Unie is er nu een zwaar met prikkeldraad beveiligde grens, plus genoemde controles. Ik was vooral nerveus omdat je in Oezbekistan in elk ho(s)tel waar je logeert een papieren strookje krijgt (“talon”) dat je zorgvuldig hoort te bewaren, en aan de grens hoort te overhandigen. Maar van al die militairen in vechtpakken die voorbij kwamen besteedde er niet één aandacht aan mijn talons. Zucht!