Shymkent - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van Reinier Bakels - WaarBenJij.nu Shymkent - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van Reinier Bakels - WaarBenJij.nu

Shymkent

Door: R

Blijf op de hoogte en volg Reinier

26 September 2017 | Kazachstan, Shymkent

Deze stad staat bekend als de levendigste van Zuid-Kazachstan, en hier vond ik dan ook meteen wat ik in Tashkent zo miste. Weliswaar is ook dit een Sovjet-stad met een rechthoekig stratenpatroon, maar hier wemelt het van de gezellig terrasjes, terwijl er minstens zoveel parken zijn als in Tashkent.
Hoewel dit eigenlijk geen belangrijke etappe was op mijn reis moest ik hier vier nachten blijven, omdat de lange-afstandstreinen niet elke dag rijden.
Een bijzondere belevenis vond ik het restaurant BarVilla, gelegen in een lommerrijk park, met een prachtig terras. In de reisgids is het gemarkeerd met $$$, dus peperduur, maar ik stelde vast dat je daar voor € 20 p.p. inclusief drank uitstekend kunt eten – wat in Nederland al nauwelijks meer lukt.
Heel apart is het onafhankelijkheidsmonument, vooral omdat het zo groot is, met verschillende trappen. En daar was weer een bruidspaar. In Oezbekistan kwam ik ook voortdurend bruidsparen tegen – die laten zich graag fotograferen tegen de achtergrond van de monumenten waar ik ook als toerist op af kom. De bruiden, steevast in het wit, zien er met hun meestal donkere ogen prachtig uit, evenals de familie, waarvan de dames in fel gekleurde en vaak rijk versierde traditionele jurken. In Nederland zouden we ze kitschig vinden, hier passen ze prachtig.
Waar ze in Oezbekistan veel Oezbeeks spreken (herkenbaar omdat het op Turks lijkt), en officieel zelfs van de cyrillische letters af willen, wordt in Kazachstan veel Russisch gesproken. Het Kazachs schrijven ze met een cyrillisch alfabet waar een paar letters aan zijn toegevoegd, zoals een ‘F’.
In deze streken is enige kennis van het Russisch wel belangrijk want zelden ben ik in landen geweest waar zo weinig Engels wordt gesproken. (In het Verre Oosten bij voorbeeld spreekt iedereen die met toeristen in aanraking komt wel honderd woorden Engels). Helaas heb ik geen talenknobbel. Tweemaal begon ik aan een cursus Russisch, en nimmer maakte ik die af. Nee, de cyrillische letters zijn het probleem niet. Dat is de enorme woordenschat, het feit dat de uitspraak niet fonetisch is, en de grammatica die ingewikkelder is dan die van het Latijn. Google translate is dan wel een uitkomst.
Ook hier is het weer nog prachtig, al worden de nachten kouder (“single digits” – in Celsius). Volgende week schijnt het hier zelfs een beetje herfstig te worden. Enfin, ik ben hier speciaal in september heen gegaan om de zengende zomerse hitte te mijden.

  • 28 September 2017 - 23:14

    Emma:

    Ik heb weer even bijgelezen met al je avonturen, Reinier. Hoe lang blijf je nog precies daar? Klinkt weer als een hele ervaring! Erg leuk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinier

Actief sinds 03 Sept. 2017
Verslag gelezen: 949
Totaal aantal bezoekers 10837

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 03 Oktober 2017

Centraal Azië

Landen bezocht: